نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
فصلنامه فرهنگی پیمان - شماره 72 - سال نوزدهم - تابستان 1394

آنچه در این شماره می خوانید:
●  ســرمقــاله
●  سرزمین آراتا در منابع سومری و آرارت در انجیل
●  ارمـنیـان در مصـر
●  ارمنیان در گرجستان
●  سفرنامۀ تفلیس
●  خانۀ تاریخی سیمون گـزارشی اجمالـی از ‏مـرمت و بازسـازی ‏مرکـز اجتماعی ـ فرهنگی پیشین ارمنیان در جلفای اصفهان
●  قبرستان ارمنیان رشت، تاریخچۀ جوش و خروش نسل های گذشت
●  معرفی و تحلیل گورستان های ارمنیـان شهرستـان خـمین
●  جانشینی نمادها در گسترۀ زمان: تبـرک انگـور در نـزد ارمنیـان
●  تبیین جایگاه میناس، نقاش ارمنی، در تـاریـخ نقـاشـی ایـران
●  مـزرعـۀ قـِه قـو
●  دربارۀ داستان مزرعۀ قِه قو
●  بعد از آن مرداد گران
●  نقـد و بررسـی کتــاب دو شاهکار ادبیات جهان: رومئو و ژولیتِ ویلیام شکسپیر و لیلی و مجنونِ نظامی گنجوی، اثر علی اصغر حکمت
●  سیـری بر کتـاب سوق و اسکان ارمنیان در اسناد عثمانی (1878 ـ 1920م)
●  آرامگاه پادشاهان اشکانی ارمنستان
●  نـگاهـی بـه کلیسـای تـاریخـی صلیب مقدس روستای مهلذان ‏خوی
●  گزارش لایه برداری و مطالعۀ نقش های دیواری کلیسای تاریخی ‏هفتوان سلماس
ســرمقــاله

در پاييز ‏‎1381‎‏ش، هنگام نوشتن سر مقالة يکي از نخستين شماره هاي پيمان، ناخودآگاه يادي هم کرديم از آرش کمانگير و هايک ناهاپت، اسطوره هاي دير آشناي دو قوم پارس و ارمن، که در ‏تشابهي مثال زدني هريک به رسم روزگار خود تير در کمان کردند و کمر همت به ترسيم و تحکيم مرزهاي دو تمدن ايران و ‏ارمنستان بستند.‏
در آن روزها، به گذشتة در هم تنيدة دو قوم دل بسته و قدم در راه شناخت سازندگان تاريخ آنها نهاده بوديم تا آمادة امري خطير شويم: ‏شناساندن فرهنگ و تاريخ هر يک از اين دو قوم به ديگري و ارتقاي سطح همکاري هاي فرهنگ ساز فرهيختگان ايراني و ارمني.‏..
سرزمین آراتا در منابع سومری و آرارت در انجیل
نویسنده: آرتاک موسیسیان
مترجم: شاهن هوسپیان

نام سرزمین آرارات پنچ بار در انجیل[1] آمده است، اولین بار در فصل چهارم باب هشتم کتاب «پیدایش» عهد عتیق در خصوص طوفان حضرت نوح سپس، در فصل چهارم باب نوزدهم، صفحۀ 37و فصل اول صفحۀ 24 از کتاب «توبیاس».[2] در کتاب «پیامبری ‏یسا» صفحۀ 38 نام آرارات به منزلۀ پناهگاه فرزندان سناخریب،[3] پادشاه آشور، پس از کشتن پدر یاد شده است و در کتاب «پیامبری ‏یرمیا» (ارمیا)، نام مردم آرارات، که برای جنگ با پادشاه ظالم بابل دعوت شده بودند، ذکر شده است. نام آرارات بارها در ترجمۀ کتاب ‏مقدس عهد عتیق و ...
ارمـنیـان در مصـر
نویسنده: آیمن زهری‏
مترجم: مونا محمد و تورج خسروی

اشاره
اگر چه این مقاله در 2005م، یعنی پیش از استعفای حسنی مبارک در11فوریه2011 و به قدرت ‏رسیدن محمد مرسی در 17ژوئن 2012 و سرانجام سقوط و برکناری وی و به قدرت رسیدن ‏سیسی در‎ ‎‏16ژوئیه 2014 به چاپ رسیده است و بدون شک تمامی این تغییر و تحولات بر روی ‏جامعۀ ارمنی مصر نیز تأثیر گذاشته و از تعداد جمعیت آنها کاسته است اما به دلیل اینکه این ‏تحقیق ما را با حدود یک قرن(1915 ـ 2005م) زندگی جامعۀ ارمنی مصر از لحاظ اجتماعی، سیاسی، ‏اقتصادی و فرهنگی آشنا می کند و ما ...
ارمنیان در گرجستان
نویسنده: ادوارد هاروتونیان

گرجستان با وسعت 69.700 کیلومترمربع و جمعیت 3,729,635 نفر (در2014م) یکی از کشورهای قفقاز و از جمهوری های اتحاد ‏جماهیر شوروی سابق است که در 1991م به استقلال دست یافت. این کشور از شمال با روسیه، از شرق با (کشور) ‏آذربایجان و از جنوب با ارمنستان، (کشور) آذربایجان و ترکیه هم مرز است و از غرب به دریای سیاه راه دارد. پایتخت آن تفلیس است ‏که از 1936م تبیلیسی[1] نامیده می شود. گرجستان دارای هشت استان، یک استان خودگردان به نام اوستیای جنوبی و دو ‏جمهوری خودگردان به نام های آجاریا و آبخازیاست.‏..
سفرنامۀ تفلیس
نویسنده: دکتر محمد حسین عزیزی

دکترمحمد حسین عزیزی در 1336ش، در دامان خانواده ای فرهنگی، در فسا (از شهرهای استان فارس) چشم به جهان گشود. وی ‏پس از پایان تحصیلات متوسطه در دبیرستان های صاحب نام شیراز چون نمازی و رازی، در 1355ش، ‏به دانشکدۀ پزشکی دانشگاه شیراز راه یافت و پس از دریافت درجۀ دکترا تا 1369ش در سمنان به ‏تدریس در دانشکدۀ پزشکی و پرستاری و طبابت مشغول شد.‏
دکتر عزیزی مدتی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود و سپس، برای گذراندن دورۀ تخصصی رشتۀ گوش و حلق و بینی رهسپار تهران شد و در ...
خانۀ تاریخی سیمون گـزارشی اجمالـی از ‏مـرمت و بازسـازی ‏مرکـز اجتماعی ـ فرهنگی پیشین ارمنیان در جلفای اصفهان
نویسنده: دکتر غلامرضا کیانی

خانه های سنتی جلفا یادگارهایی ارزشمند از شیوۀ زندگی و تعاملات فرهنگی ـ اجتماعی مردمانی است که نزدیک به چهار قرن ‏پیش، به دلایل تاریخی و سیاسی، در این سرزمین سکنا گزیدند و دانش و فرهنگ خویش را با تجربیات معماری اصفهان آن ‏روز به اشتراک گزارده اند. برآیند این مشترکات در آثار معماری مسکونی این منطقه در دورۀ استقرار تجلی یافته است. ‏آنچه محلۀ جلفا را در طول حیات خود زبانزد جهان گردان و ناظران بسیار کرده کلیساهای مهم و ساخت خانه های ‏ارزشمندی است که ساکنان ...
قبرستان ارمنیان رشت، تاریخچۀ جوش و خروش نسل های گذشت
نویسنده: ادوارد هوسپیان

ادوارد هوسپیان، در بهمن 1333ش، در خرمشهر به دنیا آمده است. در هشت سالگی، در پی سانحۀ مرگبار تصادف خودروی پدر، همراه ‏با مادر و چهار برادر و خواهر نزد پدربزرگ به رشت منتقل و در این شهر مستقر شد. از 1354ـ 1360ش در رشتۀ معماری دانشگاه ملی ‏ایران (شهید بهشتی) تحصیل کرد و موفق به اخذ فوق لیسانس معماری شد. ‏
وی سرناظر پروژه های اجرایی ساختمانی، مدرس دانشگاه های علم و فرهنگ و جابر بن حیان رشت، کارشناس رسمی دادگستری ‏استان گیلان و از اعضای فعال سازمان نظام مهندسی استان است و در ...
معرفی و تحلیل گورستان های ارمنیـان شهرستـان خـمین
نویسنده: دکتر علی نوراللهی | غلام شیرزاد

« مزار انسان، پیش از آنكه گویای مرگ انسان باشد، نشانۀ زندگی انسان است
زیرا كه مرگ میوۀ زندگی، بخشی از زندگی و كوچك تر از ‏زندگی ‏است».[3]
مقدمه
بررسی های باستان شناسی نقش مهمی در شناخت تاریخ تحولات سیاسی و فرهنگی در مناطق گوناگون دارد‏‏. این گونه بررسی ها، به دلیل كم خرج و محدود بودن جنبۀ تخریبی آنها، ابزار مفیدی برای كسب ‏اطلاعات گسترده دربارۀ مناطق مختلف دارد‎.‎‏ بررسی ها نه تنها در ...
جانشینی نمادها در گسترۀ زمان: تبـرک انگـور در نـزد ارمنیـان
نویسنده: دکتر امیلیا نرسیسیانس

اشاره
این مقاله با استفاده از دو بعد جانشینی و همنشینی، از مهمترین ابزارهای تحلیل متن در نشانهشناسی ساخت گرا، ضمن ‏توصیف یکی از اعیاد ارمنی، که منسوب به تبرک انگور است، نشان خواهد داد که چگونه رویدادهای فرهنگی، تحت فشارهای ‏عقیدتی، با فراموش کردن علت و فلسفۀ وجودی و صرف حفظ مراسم و آئین و آداب و رسوم برگزاری نه تنها جانشین ‏رویدادهای فرهنگ غالب شدهاند بلکه با عجین شدن با آنها و جابهجایی زمانی توانستهاند آئینهای مربوط به خود را از ‏زمانهای بسیار دور و در طول ...
تبیین جایگاه میناس، نقاش ارمنی، در تـاریـخ نقـاشـی ایـران
نویسنده: دکتر مهدی علی اکبرزاده

اشاره ‏
نقش و تأثیر تاریخی ارمنیان به عنوان یکی از اقوام تأثیرگذار در فرهنگ و هنر ایران در هر تحقیقی اثبات شده ‏است. خصوصاً، در زمینۀ نقاشی حضور برخی نقاشان ارمنی نه تنها باعث رشد و تکامل نقاشی ایران شده است بلکه ‏تأثیرات مهمی در تغییر و تحول آن گذاشته است. برخی محققان و هنرمندان ایرانی حتی برخی تغییرات به وجود آمده در ‏نقاشی ایران را مدیون نقاشان ارمنی میدانند. این تأثیرگذاری خصوصاً از زمان استقرار ارمنیان در جلفای اصفهان ‏‏(جلفای نو)، یعنی بیش از چهارصد سال ...
مـزرعـۀ قـِه قـو
نویسنده: آوديس آهارونيان
مترجم: هارپيک تمرازيان

دربارۀ نویسنده
آوِدیس آهارونیان نویسنده و فعال اجتماعی ـ سیاسی ارمنی در 1866م در روستای ایگدیرماوا از توابع ایگدیر در استان ایروان (در ترکیۀ کنونی) ‏به دنیا آمد. پدرش، كه آهنگر بود، از سلماس ایران به ایگدیر رفته بود. آودیس تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود آغاز كرد و طی سال های ‏‏1881ـ1886م آن را در مدرسۀ گئورگیان اجمیادزین ادامه داد. وی به مدت ده سال در مدارس ارمنی شهر بایزید نو آموزگاری كرد. ‏سپس، به اروپا رفت و در سال های 1898ـ 1903م دورۀ تاریخ و فلسفه را در دانشگاه لوزان و دورۀ ادبیات را در دانشگاه سوربن پاریس ‏گذراند...
دربارۀ داستان مزرعۀ قِه قو
نویسنده: دکتر قوام الدین رضوی زاده

مقدمه
نویسندۀ بزرگ ارمنی، آودیس آهارونیان،[2] از چهره های سرشناسی است که در مقطعی حساس از تاریخ ‏سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ملت ارمن نقشی مهم ایفا کرده است. آهارونیان در سه عرصۀ ادبیات، سیاست و ‏فعالیت های اجتماعی چهره ای برجسته و برای ارمنیان شخصیتی بسیار والا و قابل احترام است. آثار ادبی او آیینۀ ‏تمام نمای زندگی ارمنیان در گذار از مقطع حساس قرن نوزدهم به سدۀ بیستم میلادی و از سنت به مدرنیته است که به آرزوی ‏دیرین ملت ارمن، یعنی تشکیل حکومتی مستقل و به دور از نفوذ قدرت های بیگانه، ...
بعد از آن مرداد گران
نویسنده: دکتر قوام الدین رضوی زاده

مقدمه
حوادث گاه با جزئیات در ذهن کودکان ثبت می شوند آن چنان که از گذر زمان هیچ آسیب نمی بینند. ‏در داستان روایت گونۀ زیر، حادثه ای به ظاهر ساده شرح داده شده اما در پس آن واقعۀ اجتماعی مهمی در حال وقوع ‏است. کودک روایتگر به شرح رویۀ حادثه می پردازد، چنان که انتظار می رود اما طبیعی است که آنچه در پس ‏مشاهداتش می گذرد از چشم او مخفی می ماند و در نتیجه، به روایتش راه نمی یابد و خواننده خود باید آن را حدس ‏بزند. ‏
به یاد پدر مهربان و بزرگوارم...
نقـد و بررسـی کتــاب دو شاهکار ادبیات جهان: رومئو و ژولیتِ ویلیام شکسپیر و لیلی و مجنونِ نظامی گنجوی، اثر علی اصغر حکمت
نویسنده: دکتر طهمورث ساجدی

چاپ جدیدی که از یکی از آثار قدیمی علی اصغر حکمت (1271ـ 1358ش) [2] ارائه شده غنیمتی است برای اهل ادب و نیز به طور اخص برای ‏پژوهشگران و علاقه مندان ادبیات تطبیقی و گرایش تشابهات آن که هنوز جماعت دانشگاهیان را به خود مشغول می کند و هنوز ‏هم آنان ادبیات تطبیقی را از این منظر بیشتر میشناسند و بیشتر به تحقیق آن می پردازند.
حکمت تحقیق خود را با «سرآغاز» و «مقدمه» شروع و سپس، اهم پژوهش های خود را در چهار ...
سیـری بر کتـاب سوق و اسکان ارمنیان در اسناد عثمانی (1878 ـ 1920م)
نویسنده: مسعود عرفانیان

پیشگفتار
در یکصدمین سال یکی از بزرگ ترین جنایت های تاریخی علیه بشریت، یعنی کشتار بی رحمانۀ ارمنیان به دست ترکان عثمانی، قرار داریم و پس از گذشت یکصدسال از این فاجعۀ هولناک، ماشین انکار دولتمردان ترک همچنان روشن است و آنان با پافشاری چشم بر این واقعیت بسته و بدین وسیله بر اعمال مجرمانه و دهشتناک اسلاف خود در یکی از نژادکشی های سدۀ بیستم مهر تأیید زده اند.
اگرچه دولتمردان ترکیه، پس از یکصدسال از وقوع این رویداد، همچنان می کوشند تا واقعیت را انکار ...
آرامگاه پادشاهان اشکانی ارمنستان
نویسنده: شاهن هوسپیان

اشکانیان پس از به قدرت رسیدن در ایران، در قرن سوم پیش از میلاد، سیاست سلوکیان را در قبال ارمنستان ادامه دادند، سیاستی که سبب وقوع درگیری های نظامی میان دو طرف شد اما با پررنگ شدن حضور روم در آسیای صغیر و گسترش نفوذ آن در ارمنستان و بین النهرین منافع ایران در منطقه مورد تهدید قرار گرفت و این وضعیت سبب تغییر رویۀ اشکانیان در قبال ارمنستان و در نتیجه، نزدیکی روابط آن دو شد. این دوستی به دلیل اشتراکات فرهنگی عمیق تر شد و پس از سقوط حکومت خاندان آرتاشسیان (189ـ1 ق م) در ارمنستان، نفوذ اشکانیان در ارمنستان ...
نـگاهـی بـه کلیسـای تـاریخـی صلیب مقدس روستای مهلذان ‏خوی
نویسنده: بهروز خان محمدی

خوی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان غربی است که از شمال به ‏شهرستان چالدران و چایپاره، از جنوب به شهرستان سلماس، از ‏غرب به ترکیه و از شرق به استان آذربایجان شرقی منتهی می ‏شود و فاصلۀ آن از مرکز استان 141 کیلومتر است. این شهرستان ‏از چهار بخش مرکزی، به مرکزیت شهر خوی؛ بخش صفائیه، به مرکزیت ‏زرآباد؛ بخش قطور، به مرکزیت شهر قطور؛ و بخش ایواوغلی، به ‏مرکزیت ایواوغلی و یازده دهستان تشکیل شده است‏.[2] در این ‏شهرستان و حومۀ آن تاکنون سیزده کلیسای تاریخی ارمنی ‏...
گزارش لایه برداری و مطالعۀ نقش های دیواری کلیسای تاریخی ‏هفتوان سلماس
نویسنده: هومن بخشایی | بهروز خان محمدی

شهرستان سلماس، از شهرهای به نسبت پر جمعیت آذربایجان غربی، ‏در شمال ارومیه و جنوب خوی قرار گرفته است. در این شهرستان، ‏تاکنون بیش از 39 کلیسای تاریخی ارمنی شناسایی شده که ‏به طور عمده در محدودۀ زمانی بین قرن سیزدهم تا نوزدهم میلادی ‏ساخته شده اند. متأسفانه، بیشتر آنها به مرور زمان ویران شده ‏و اثری از آنها برجای نمانده است. از میان کلیساهای برجای مانده کلیسای تاریخی ‏گئورگ مقدس‎ ‎روستای هفتوان، از توابع شهرستان سلماس، در بخش ‏مرکزی سلماس و در ...



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 45215